HOW TO “MANUFACTURE” AN ONTOPSYCHOLOGY TEACHER? A RESEARCH ON THE STUDY, APPLICATION AND TEACHING OF ONTOPSICOLOGY
Parole chiave:
Ontopsychology Professor; Ontopsychological Didactics; Ontopsychological Pedagogy; Interdisciplinary Science.Abstract
The present work has as its research problem the following question: what is the formative path of an Ontopsychology teacher, to learn and apply Ontopsychological Science and to be able to teach it to undergraduate students of a Higher Education Institution? To achieve this objective, an exploratory research was carried out with professors from Antonio Meneghetti Faculdade. For data collection, scripted and semi-structured interviews were carried out, which were transcribed and submitted to content analysis. The analysis used four a priori categories, namely: 1) technical knowledge and lifestyle; 2) vocation for teaching; 3) teacher posture and teacher-student relationship; 4) didactic resources and practices, these categories in the light of Ontopsychology. The analysis of the results made it possible to highlight the path of teacher training and teaching of Ontopsychology as a novelty in current didactic-pedagogical practices.
Downloads
Riferimenti bibliografici
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, PT: Edições 70, 2016.
BUONANNO, Enrico. A Fabricação da Ontopsicologia. Revista Nova Ontopsicologia, ano XXIV, n. 1. Recanto Maestro: Ontopsicologica Editrice, 2006.
CAROTENUNO, Margherita. A Paideia Ôntica dos Sumérios a Meneghetti. Recanto Maestro-RS: Ontopsicológica Editora Universitária, 2013.
MENEGHETTI, Antonio. Manual de Ontopsicologia. 4. ed. Recanto Maestro: Ontopsicológica Editora Universitária, 2010.
MENEGHETTI, Antonio. Antonio Meneghetti sobre… Isomaster: como empresário do Ser. Recanto Maestro: Fundação Antonio Meneghetti, 2018.
MENEGHETTI, Antonio. Sistema e Personalidade. 3. ed. Recanto Maestro: Ontopsicológica Editora Universitária, 2019a.
MENEGHETTI, A. Pedagogia Ontopsicológica. 6. ed. Recanto Maestro: Ontopsicológica Editora Universitária, 2019b.
SERAMIM, Ronaldo Jose. WALTER, Silvana Anita. O que Bardin diz que os autores não mostram? Estudo das produções científicas brasileiras do período de 1997 a 2015. Administração: Ensino e Pesquisa. Rio de Janeiro-RJ, 2017.
VYGOTSKY, Lev. Psicologia Pedagógica. Martins Fontes, São Paulo, 2010.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Autores que publicam na Revista Brasileira de Ontopsicologia concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attributionque permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.